F1ジャーナリストの、日本GPのアトサキ FINDING JAPAN
How F1 Journalist travel in Japan during Japanese GP? FINDING JAPAN
【PART2】ルイス・バスコンセロス(Louis Vasconcelos)
【PART2】Louis Vasconcelos
F1関係者は日本GPの前後をどのように過ごしているのでしょうか
彼らの興味・関心を追っていくと、日本の新たな魅力が見えてくる!?
彼らの興味・関心を追っていくと、日本の新たな魅力が見えてくる!?
How F1 Journalist travel and stay in Japan during Japanese GP?
Focus on their concerns, we'll find a new side of Japan.
Focus on their concerns, we'll find a new side of Japan.
鈴鹿はシンガポールやアブダビと比べると、現地観戦という点において人気のあるサーキットというわけではなかった。その要因のひとつが『コストがかかる』ことだった。しかしここ数年、急激に円安が進んだことで、鈴鹿は世界で最も観戦チケットを入手しやすく、観戦に最適なサーキットになった。もし日本GPに来ることになったなら、ぜひ1~2週間は日本に滞在してほしい。断言するが、きっと日本を好きになるだろう。
私は30回以上、日本GP取材のために日本と鈴鹿を訪れているが、次のグランプリへ出発するまで可能な限り日本に滞在できることは、この仕事の特権とすら感じている。
今年はトウキョウでの初体験がたくさん経験できた年だった。7品も出てくる和食のコースランチ、スカイツリー、隅田川を下る屋形船クルーズだ。この日は特別に楽しかったわけだが、ひとりで過ごした期間も含めてとてもいい滞在だった。
日本に来るならば、事前に予習することをおススメしたい。観光客が多い場所も結構だが、日本ならではの場所に行ってほしいからだ。まずは居酒屋に入ってみてほしい。混雑しているお店は”アタリ”である可能性が高い。地下鉄も乗ってみてほしい。ローマ字案内が助けになってくれる。ホテルの温泉につかったり、トウキョウ郊外にある低山にハイキングもいい。このように、日本人が週末にやるようなことを体験してほしい。そうして、F1を直接目にする最高のお楽しみに興じてみてはどうだろうか。絶対に生涯忘れることのできない経験になるはずだ。
私は30回以上、日本GP取材のために日本と鈴鹿を訪れているが、次のグランプリへ出発するまで可能な限り日本に滞在できることは、この仕事の特権とすら感じている。
今年はトウキョウでの初体験がたくさん経験できた年だった。7品も出てくる和食のコースランチ、スカイツリー、隅田川を下る屋形船クルーズだ。この日は特別に楽しかったわけだが、ひとりで過ごした期間も含めてとてもいい滞在だった。
日本に来るならば、事前に予習することをおススメしたい。観光客が多い場所も結構だが、日本ならではの場所に行ってほしいからだ。まずは居酒屋に入ってみてほしい。混雑しているお店は”アタリ”である可能性が高い。地下鉄も乗ってみてほしい。ローマ字案内が助けになってくれる。ホテルの温泉につかったり、トウキョウ郊外にある低山にハイキングもいい。このように、日本人が週末にやるようなことを体験してほしい。そうして、F1を直接目にする最高のお楽しみに興じてみてはどうだろうか。絶対に生涯忘れることのできない経験になるはずだ。
Suzuka has never really attracted the number of foreign fans other Grand Prix, like Singapore or Abu Dhabi get, the cost of being in Japan being a deterrent for many Formula 1 fans. But with the Japanese yen going seriously down in the last couple of years, it’s actually quite a good deal to buy a ticket to watch the fastest cars in the world going around the best circuit in the World Championship and then extend your stay in the country for a week or two – believe me, you’ll love it.
I am, of course, privileged to have been to Suzuka more than 30 times and I always stay in Japan for as long as I can before moving to the next race. This year I was treated to a bunch of new experiences in Tokyo, courtesy of the circuit’s management, including a seven-course typical Japanese lunch, a visit to Tokyo’s Skytree and a lovely cruise dinner in the Sumida river. To say I enjoyed the day would be an understatement, but even when I was on my own the whole trip was extremely enjoyable.
If you come to Japan, you’d better do a bit of homework before, avoid the most touristic venues and go for the full Japanese experience. Eat in an Izakaya – the more crowded it is, the more likely it is to be absolutely great – use the subway and train lines, as there are always indications in roman characters to help you find your way, spend a couple of days in a Hot Springs (Onsen) hotel, go hiking in one of the country’s many mountains, do what the Japanese do in their few days off, and on top of the delight of seeing what Formula 1 cars can do in a real track, you’ll get an experience you’ll never forget for the rest of your life.
I am, of course, privileged to have been to Suzuka more than 30 times and I always stay in Japan for as long as I can before moving to the next race. This year I was treated to a bunch of new experiences in Tokyo, courtesy of the circuit’s management, including a seven-course typical Japanese lunch, a visit to Tokyo’s Skytree and a lovely cruise dinner in the Sumida river. To say I enjoyed the day would be an understatement, but even when I was on my own the whole trip was extremely enjoyable.
If you come to Japan, you’d better do a bit of homework before, avoid the most touristic venues and go for the full Japanese experience. Eat in an Izakaya – the more crowded it is, the more likely it is to be absolutely great – use the subway and train lines, as there are always indications in roman characters to help you find your way, spend a couple of days in a Hot Springs (Onsen) hotel, go hiking in one of the country’s many mountains, do what the Japanese do in their few days off, and on top of the delight of seeing what Formula 1 cars can do in a real track, you’ll get an experience you’ll never forget for the rest of your life.