2度目の春開催となった2025年のF1日本グランプリ。満開の桜と直前に発表された角田裕毅選手のトップチーム、レッドブルへの移籍で、3日間合計入場者数は2006年以来最高の26万6000人を記録。決勝レースが行われた4月6日日曜日は11万5千人と、前年を13,000人も上回るファンが鈴鹿サーキットに詰めかけました。
そして4月6日日曜日、決勝レースが終わり、帰路に就いた人たちの多くが向かったのが伊勢鉄道の鈴鹿サーキット稲生駅でした。スマホで検索すると、最寄り駅としてここを示すからです。鈴鹿サーキット稲生駅は1日の乗降客数合計が普段は90人程度で、駅舎もなく、自動改札機もない無人の“停留所”。そこに鈴鹿サーキットから観戦を終えた人たちが押し寄せたのですからたまりません。大混雑は延々と続き、伊勢鉄道はXで悲痛な訴えを行っています。
伊勢鉄道はJR関西本線と紀勢本線に挟まれた地元に愛される第三セクターのローカル線で、JR東海の列車も乗り入れています。JR東海はF1日本グランプリ開催時には臨時列車を運行していますが、本数にはおのずと限りがあります。
大混雑は近鉄白子駅へと向かうサーキットの臨時シャトルバス乗り場でも発生し、待ち時間が2時間を優に超えることもありました。サーキットへと向かう往路は来場人数が分散しますが、予選やレースが終了した後は、万単位の人が一度に動くため、サーキットの臨時シャトルバス乗り場はどうしても混雑してしまいます。
また、2025年は土曜、日曜と比べてバスの本数が少ない金曜日の白子駅でも長蛇の列ができました。角田選手の効果か、多くのファンがフリー走行を見るためにやって来たからです。
三重交通は三重県内県他に多くの路線バス網を持ち、白子駅と鈴鹿サーキットとの間にも路線バスを走らせています。F1日本グランプリ開催時には毎年、サーキットまで直行する臨時シャトルバスを数多く運行。それを可能にするために、同社保有の路線バス、高速バス、さらには観光バスまで投入する力の入れようで、2025年はSNSに「三重交通の本気」との書き込みが見られたほどです。白子駅前の商店街を通行止めにして臨時シャトルバス乗り場にするほか、サーキット周辺の一部道路を交通規制するなど、市もスムーズな運行に協力しています。
ただ、バスの運転手不足は全国的な問題で、2030年度には3万6000人が不足する見通しだといいます(日本バス協会調べ)。三重交通では路線バスの回送時、行先表示器に「バス運転士になりませんか」と表示しているほどです。
ところで自動車レースを統括する国際自動車連盟(FIA)もフォーミュラワン世界選手権を運営するフォーミュラワンマネージメント(FOM)も、共にカーボンニュートラルへの取り組みを積極的に展開しています。それには人や物資の移動に伴う温室効果ガス排出の削減も含まれていて、世界を転戦する際に発生する温室効果ガス削減に向け、開催日程の変更も進められました。これに協力するため、ホンダモビリティランドはF1日本グランプリの開催を秋から4月に変更しています。そして鈴鹿サーキットもCO2排出削減に向けた公共交通機関の利用促進への取り組みを進めているのです。
11万を超える人が集まるF1日本グランプリ。人口約19万人の鈴鹿市は、大都市のように電車、バス、地下鉄、路面電車など利用できる公共交通機関の選択肢が多いわけではありません。行政機関が協力しての混雑緩和策にも限界はあるのです。
F1日本グランプリ観戦の楽しい思い出に、辛い記憶が上書きされることがないように、少しでも混雑を避け、少しでも快適に移動できるように、おススメのルートをご紹介します。
- 一番のおススメは予約直行バス。並ばずに必ず座れ、乗り換えなしでサーキットまで行ける。
- 定番は近鉄白子駅から臨時シャトルバス。駅から徒歩もアリ。でも歩くなら平田町駅から。
- 鈴鹿サーキット稲生駅利用は臨時特急の切符が確保できれば最高。事前の切符購入なしの土・日曜日復路は避けたい選択肢。
名古屋・東京方面からのアクセス
予約直行バス
メリット
- 一番のおススメは予約直行バス。必ず座れて、乗り換え不要。列に並ぶ必要もなく、寝ていても、目が覚めれば鈴鹿サーキットに到着。
デメリット
- 乗車時間が決まっているので行動に制約を受ける。天候の影響などでスケジュールが遅れれば、最後まで観戦できないことも。また料金が他の交通手段と比べるとやや割高。渋滞に巻き込まれることもあり得る。
2026年は名古屋駅、津駅、亀山駅、岐阜駅、岐阜羽島駅、加佐登駅、豊田市駅、東岡崎駅発着で運行。予約が必須で、時刻、料金などは鈴鹿サーキットのホームページ他で発表されています。
近鉄線白子駅から臨時シャトルバス(または徒歩)
メリット
- 近鉄名古屋駅から白子駅へ。近鉄線は本数が多く、F1日本グランプリ開催時(2025年は4月4日金曜日から6日日曜日までの名古屋発)には臨時特急、臨時急行も運行。特急は全席指定のリクライニングシートで快適。全車自由席の急行、各駅停車もある。白子駅前発車の臨時シャトルバスへの乗り換えも容易で、運賃も安価。また、白子駅から鈴鹿サーキットまでは約6キロなので荷物、天候、体調の条件が整えば、徒歩移動も選択肢。
白子駅に向かう復路のシャトルバスは、セッション終了後は必然的に混雑するが、サーキットには隣接してHonda RACING Galleryや様々なアトラクションを擁するパークもあり、時間に余裕があれば込み合う時間帯が過ぎてから乗り場に向かうことができ、立ち続けて待つストレスを避けられる。
デメリット
- セッションやレース終了時は多くの人が一斉に動くため、駅へと向かうシャトルバスはどうしても混雑する。サーキット周辺道路の渋滞に巻き込まれる場合もある。またサーキットは広いので、往路の徒歩移動はご自分の席までの距離も念頭に置く必要あり。
近鉄線平田町駅から徒歩
メリット
- 近鉄名古屋駅から伊勢若松駅まで行き、そこで乗り換えて平田町駅へ。そこから鈴鹿サーキットまでは約3.7キロ。白子駅から歩くより短距離で、途中にはコンビニ、飲食店もある。
デメリット
- 乗り換えの伊勢若松駅には特急が停車しない。また復路は名古屋方面だと白子駅でF1観戦帰りの乗客を多数乗せた車両に乗ることになり、混雑を覚悟する必要がある。
伊勢鉄道 鈴鹿サーキット稲生駅から徒歩
メリット
- F1日本グランプリ開催期間中は、名古屋から鈴鹿サーキット稲生駅までJR東海が直通ノンストップの臨時特急「鈴鹿グランプリ」を運行。名古屋から乗り換えなしでサーキットまで移動できる。駅からサーキットまでは歩いて約20分。早く快適な移動が可能。さらに、F1日本グランプリ開催期間中は、臨時列車が運行され、定期運行列車の一部が鈴鹿サーキット稲生駅に臨時停車する。
デメリット
- 臨時特急は全席指定。ウエブ予約も可能だが予選、決勝日の切符は瞬時に売り切れてしまう。さらに伊勢鉄道線内はクレジットカードも交通系ICカードも使えない。F1日本グランプリ開催時は鈴鹿サーキット稲生駅に臨時改札口が設けられるので駅での清算も可能だが、行列に並ぶ覚悟が必要。各セッション、決勝レース終了後は人が集中するため、切符を確保していない場合の復路利用は避けるべき選択肢。
大阪・京都方面からのアクセス
予約直行バス
メリット
- やはり一番のおススメは予約直行バス。必ず座れ、乗り換え不要。列に並ぶ必要もない。サーキット直行なので、鈴鹿サーキットに行くのは初めてという人にも安心。
デメリット
- 乗車時間が決まっているため、観戦の自由度が低くなる。また、他の移動手段より割高。名古屋方面発着の直通バスと比較すると乗車時間が長く、やはり渋滞に巻き込まれる可能性がある。
2026年は京都駅、新大阪駅、津駅、亀山駅、岐阜駅、岐阜羽島駅、加佐登駅、JR難波駅、柘植駅、近鉄奈良駅、阪急大宮駅などで発着。時刻、料金などは鈴鹿サーキットホームページ他で発表されています。
近鉄線白子駅から臨時シャトルバス(または徒歩)
メリット
- 近鉄線で大阪難波駅から白子駅へ。名古屋・東京方面からのアクセスと同様、近鉄線は本数が多く、特急は全席指定のリクライニングシートで快適。乗れなければ急行、各駅停車に乗る方法もある。白子駅前を発車する臨時シャトルバスについては前述の通りで徒歩も同じ。
デメリット
- 近鉄で大阪から白子までは特急でも約1時間40分かかり、急行なら乗車時間はさらに長くなる。復路のシャトルバスの混雑、サーキット周辺で渋滞に巻き込まれる可能性は前述の通り。セッション終了後の復路のシャトルバスは必然的に混雑する。ただし、サーキットには隣接してHonda RACING Galleryや様々なアトラクションを擁するパークもあり、時間に余裕があれば込み合う時間帯が過ぎてから乗り場に向かうことが可能で、立ち続けて待つストレスを避けられる。
近鉄線/JR東海津駅から伊勢鉄道線で鈴鹿サーキット稲生駅+徒歩
メリット
- 大阪難波から津駅までは近鉄線を利用し、津駅で伊勢鉄道線に乗り換えて鈴鹿サーキット稲生駅へと向かうルート。近鉄線は本数が多く、津駅にはすべての特急が停車する。急行、各駅停車の選択肢もある。鈴鹿サーキット稲生駅からは徒歩でサーキットにアクセス。
デメリット
- 大阪難波駅から津駅までは最速の特急でも約1時間半。F1日本グランプリ開催期間中は伊勢鉄道線にJR東海の臨時列車が乗り入れ運行しているが、本数は多くはなく、一編成あたりの車両数もわずか。特に復路は、名古屋方面ほどではないものの非常に混雑し、駅には長蛇の列ができる。クレジットカード、交通系ICカードについては前述の通り。復路については、こちらも切符を確保していない場合は避けるべき選択肢。
The F1 Japanese Grand Prix was held in 2025 for the second time in the spring. The cherry blossoms are in full bloom, and just before the event, Japanese driver Yuki Tsunoda announced his transfer to one of the top teams, Red Bull Racing. The total attendance over the three days for the F1 Japanese Grand Prix 2025 was 266,000, the highest since 2006. The attendance for the race on Sunday, April 6th was 115,000, 13,000 more than the previous year.
After the race, many of the spectators going home left the circuit and headed for Suzuka Circuit Ino Station on the Ise Railway, because a smartphone search showed this as the nearest station.
Suzuka Circuit Ino Station is an unmanned "stop" with a total passenger count of around 90 people per day, with no station building or automatic ticket gates. People who had just finished watching the race at Suzuka Circuit flocked there, which caused the station to become incredibly crowded. The congestion continued unabated, and Ise Railway made an urgent appeal via X to avoid using the station.
If you want to get home today, please take the Kintetsu Line. Ise Railway is a small railway company. We are working hard and doing our best right now, but there is a limit to what we can do. 😭
It's an hour's walk to Kintetsu Shiroko Station
But, please use Kintetsu,
Ise Railway is a third-sector, community-based railway located between the JR Kansai Main Line and the JR Kisei Main Line, and JR's trains also run on the line. JR Central also operates extra trains during the F1 Japanese Grand Prix, but there is naturally a limit to the number of trains that can be operated at this time.
The circuit's extra shuttle bus stop heading to Kintetsu Shiroko Station also experienced heavy congestion in 2025. Waiting times sometimes exceeded two hours. While the number of people traveling to the circuit will vary, after the qualifying and the race, tens of thousands of people will be moving at once, thus making the circuit's extra shuttle bus stop inevitably crowded.
Also, in 2025, long lines formed at Shiroko Station on Fridays, when there were fewer buses than on Saturdays and Sundays. Perhaps due to the effect of Tsunoda's presence, many fans came to watch the free practice sessions.
The Mie Kotsu company operates a network of many bus routes within Mie Prefecture and beyond, including one that runs between Shiroko Station and Suzuka Circuit. Every year, during the F1 Japanese Grand Prix, the company operates numerous extra shuttle buses that go directly to the Circuit. The company's efforts to deploy its bus routes, with express buses, and even tourist buses, has led to comments on social media talking about Mie Kotsu's serious approach in 2025.
The local government has also cooperated, closing off the shopping district in front of Shiroko Station to set up a temporary shuttle bus stop and restricting traffic on some roads around the circuit.
However, the shortage of bus drivers is now a nationwide problem, with a projected shortfall of 36,000 drivers expected by fiscal 2030 (according to the Nihon Bus Association). Mie Kotsu bus routes feature a driver recruitment message on their destination displays while the buses are out of service.
Both the Fédération Internationale de l'Automobile (FIA), which governs motor racing events, and Formula One Management (FOM), which runs the Formula One World Championship, are actively working toward carbon neutrality. This includes reducing greenhouse gas emissions associated with the movement of people and goods. To cooperate with the change in race dates to reduce greenhouse gas emissions generated by traveling around the world, Honda Mobilityland has moved the F1 Japanese Grand Prix from autumn to April. Suzuka Circuit is also working to promote the use of public transportation to reduce CO2 emissions.
Suzuka City has a population of approximately 180,000, and more than 110,000 people gather at the circuit when the F1 Japanese Grand Prix is held. Because the city does not have extensive public transportation systems of trains, buses, subways, and trams that big cities have, and even if local governments work together to implement measures, there is a limit to how much congestion can be alleviated.
To ensure that your F1 Japanese Grand Prix experience will be a happy one and not a painful one, we will introduce recommended routes in order to help you avoid crowds as much as possible and make your travel as comfortable as possible.
- Our top recommendation is using the reserved direct bus. You are guaranteed a seat without having to wait in line, and you can get to the circuit without having to change buses/trains.
- The standard option is to take the extra shuttle bus from Kintetsu Shiroko Station. You can also walk from the station. But if you choose to walk, starting from Hiratacho Station is the better option.
- Using Suzuka Circuit Ino Station is best if you can secure a ticket for the extra limited express train. It is best to avoid return trips on Saturday and Sunday without having a ticket in advance.
Access from Nagoya and Tokyo directions
Reserved-seat direct-routed buses
Advantages
- Our top recommendation is the reserved direct bus. You can always get a seat. You don't need to change buses/trains, and you don't have to wait in line. The bus will take you directly to the circuit even if you fall asleep!
Disadvantages
- Since the boarding time is set, your activities are restricted. If the schedule is delayed due to weather or other reasons, you may not be able to watch the qualifying sessions or race until the end. Also, the fare is more expensive than other forms of transportation. Furthermore, since it's a bus, there's a chance it might get caught in traffic.
In 2026, this bus service will depart from and return to Nagoya Station, Tsu Station, Kameyama Station, Gifu Station, Gifu-Hashima Station, Kasato Station, Toyotashi Station, and Higashi-Okazaki Station. Reservations are required, and details such as schedules and fares are available on the Suzuka Circuit website and elsewhere.
Take the extra shuttle bus from the Kintetsu Line Shiroko Station (or walk)
Advantages
- Take the train from Kintetsu Nagoya Station to Shiroko Station. The Kintetsu Line has many trains, and when the F1 Japanese Grand Prix is held (in 2025, departing from Nagoya from Friday, April 4th to Sunday, April 6th), extra "Limited Express" and extra express trains will also be running. All "Limited Express" trains are comfortable with reserved reclining seats. In addition, there are express and local trains with all-non-reserved-seats. Additionally, the transfer to the extra shuttle bus departing from Shiroko Station is easy to find and inexpensive. From Shiroko Station to Suzuka Circuit is about 6 kilometers. If your amount of luggage, the weather, and your physical condition are alright, walking is also an option.
The shuttle bus back to Shiroko Station will inevitably be crowded after the qualifying sessions or the race end, but the circuit is adjacent to the Park that houses the Honda RACING Gallery and various attractions. So, if you have time, you can head to the bus stop after the busy hours have passed and avoid the stress of having to stand and wait in lines.
Disadvantages
- At the end of a qualifying session or the race, many people move around at the same time, so shuttle buses to Shiroko Station are inevitably crowded. Your bus may also get caught in traffic on the roads around the circuit. Also, the circuit is large, so if you are walking there, you need to consider the distance to your seat.
Walk from Hiratacho Station on the Kintetsu Line
Advantages
- Take the train from Kintetsu Nagoya Station to Ise-Wakamatsu Station, then change trains to go to Hiratacho Station. From there, it's about 3.7 km to Suzuka Circuit. So, it's a shorter distance than from Shiroko Station to the circuit, and there are convenience stores and some eateries along the way, so you can take a break and have a meal.
Disadvantages
- The "Limited Express" trains do not stop at the transfer station, Ise-Wakamatsu. Also, on the return journey, if you are heading towards Nagoya, you will be boarding a train that many F1 spectators get on at Shiroko Station, so you should be prepared for it to be crowded.
Walk from Suzuka Circuit Ino Station on the Ise Railway line
Advantages
- During the F1 Japanese Grand Prix, Central Japan Raceway (JR Central) runs direct, non-stop extra "Limited Express" trains named the "Suzuka Grand Prix Express" from Nagoya to Suzuka Circuit Ino Station. This allows you to travel from Nagoya to the circuit comfortably without having to change trains. It's about a 20-minute walk from the station to the circuit, making for a fast and comfortable journey. Additionally, during the F1 Japanese Grand Prix, extra trains will be running, and some regular trains will make special stops at Suzuka Circuit Ino Station.
Disadvantages
- All seats on the extra limited express trains are reserved and though reservations can be made online, tickets often sell out immediately for Saturday and Sunday when the qualifying and the race are held. Credit cards and prepaid IC cards like Suica, Pasmo, and Icoca cannot be used on the Ise Railway line. When the F1 Japanese Grand Prix is held, extra ticket gates will be set up, so you can adjust your fare at Suzuka Circuit Ino Station, but you must be prepared to wait in very long lines. Furthermore, for the return journey, this is an option to avoid if you have not secured a ticket, because the station will be crowded with many people after qualifying sessions or the race.
Access from Osaka and Kyoto directions
Reserved direct bus
Advantages
- Here too, our top recommendation is the reservation-based direct bus service. With this you are guaranteed a seat, there's no need to transfer, and no waiting in line. It goes directly to the circuit, so even first-time visitors to Suzuka Circuit can use it with assurance.
Disadvantages
- Since the boarding time is set, the amount of time can enjoy at the circuit may be restricted. The fare is also more expensive than the other means of transportation. The traveling time is longer than direct buses departing from and returning to the Nagoya area and there is a possibility of getting caught in traffic.
In 2026, buses will depart from and return to Kyoto Station, Shin-Osaka Station, Tsu Station, Kameyama Station, Gifu Station, Gifu-Hashima Station, Kasato Station, JR Namba Station, Tsuge Station, the Kintetsu Nara Station, and the Hankyu Omiya Station. Details such as schedules and fares are available on the Suzuka Circuit website and elsewhere.
Take an extra shuttle bus from the Kintetsu Line Shiroko Station (or walk)
Advantages
- Take the Kintetsu Line from Osaka Namba Station to Shiroko Station. Just like with access from the Nagoya and Tokyo directions, the Kintetsu Line has many trains, and the "Limited Express" trains have all-reserved reclining seats for a comfortable journey. There are also express and local trains, if you can't get on a "Limited Express" train. As mentioned above, there are extra shuttle buses that depart from Shiroko Station, and the same applies to walking.
Disadvantages
- It takes about 1 hour and 40 minutes to get from Osaka to Shiroko on a Kintetsu "Limited Express" train, and the traveling time is even longer if you take an express or local train. The shuttle bus may also get caught in traffic on the roads around the circuit. On the return to Shiroko Station, it will inevitably be crowded after qualifying sessions or the race end. (However, there are amusement facilities such as the Park on the circuit grounds, so if you have time, you can head to the bus stop after the busy times have passed and avoid the stress of having to stand and wait.)
Take the Ise Railway Line from Tsu Station on the Kintetsu - JR Central lines to Suzuka Circuit Ino Station, then walk from there
Advantages
- Take the Kintetsu Line from Osaka Namba Station to Tsu Station, then transfer to the Ise Railway Line at Tsu Station and head to Suzuka Circuit Ino Station. The Kintetsu Line has many trains, and all "Limited Express" trains stop at Tsu Station. Of course, there are also regular express and local trains. The circuit is within walking distance from Suzuka Circuit Ino Station.
Disadvantages
- The journey from Osaka-Namba Station to Tsu Station takes about an hour and a half even on a "Limited Express" train, and even longer on an express train. JR Central runs extra trains on the Ise Railway Line during the F1 Japanese Grand Prix, but it does not operate many trains, and each train has a small number of cars. The return journey is particularly crowded, although not as crowded as the Nagoya route, and long lines also form. Credit cards and prepaid IC cards cannot be used. When the F1 Japanese Grand Prix is held, extra ticket gates will be set up, so you can adjust your fare at Suzuka Circuit Ino Station, but you must be prepared to wait in very long lines.